وضعیت باکتری های روده پیش بینی خطر دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد

6 ژوئیه 2020 - ترکیب میکروبی روده ها پیچیده است و از نظر فردی متفاوت می باشد. بسیاری از عوامل مانند عوامل محیطی، سبک زندگی، ژنتیک یا بیماری ها بر اکوسیستم باکتری های مفید روده تأثیر می گذارند. پرفسور Dirk Haller ، استاد تغذیه و ایمونولوژی در TUM ، و تیم وی اهمیت نوسانات وابسته به روز را در میکروبیوم روده در رابطه با دیابت نوع 2 بررسی کردند. در مطالعه آنها بیش از 4000 نفر شرکت داشتند، این نخستین مطالعه در این زمینه است که براساس یک گروه بزرگ انسانی و بصورت آینده نگر انجام شده است.

رابطه بین باکتریهای روده و شرایط پزشکی

پروفسور هالر توضیح داد: برای اینکه ببینیم آیا تغییر در میکروبیوم روده به ما امکان دستیابی به یک نتیجه گیری در مورد یک بیماری یا شرایط پزشکی را می دهد، به مطالعات کوهورت آینده نگر  نیاز داریم. در این گونه مطالعات کوهورت آینده نگر، مقطعی از جمعیت بررسی و دنبال می گردد. اگرچه هیچ یک از شرکت کنندگان علائم بیماری را نشان ندهند، اما این جمعیت با گذشت زمان مورد بررسی مجدد قرار می گیرد. به این ترتیب ما می توانیم دریابیم که آیا یک مشاهده ی خاص ممکن است نشانه ای برای بروز بعدی بیماریها باشد.

تشخیص و چشم انداز دیابت نوع 2 ممکن است بهبود یابد

دکتر Kiessling، کرونوبیولوژیست و یکی از محققان در این پژوهش، گفت: وقتی برخی باکتری های روده از ریتم شبانه روزی پیروی نمی کنند،- یعنی در طول روز تعداد و عملکرد آنها تغییر نمی کند-، این می تواند یک شاخص برای ابتلا بالقوه به بیماری دیابت نوع 2 باشد. دانستن این امر می تواند باعث بهبود تشخیص و چشم انداز دیابت نوع 2 شود.

ساندرا ریتمییر، نویسنده ی اول این مقاله گفت: این باکتریهای آریتمیک - آنهایی که بین روز و شب تعداد و عملکردشان تغییر نمی کنند - نشانگر بیماری های بالقوه هستند. محققان از این امر به عنوان یک امضای خطر یاد می کنند. مدل های ریاضی نیز نشان می دهند كه این امضای خطر میكروبی متشکل از باكتریهای آریتمیك به تشخیص دیابت كمك می كند.

در ابتدا، دانشمندان داده های یک گروه مستقل را در مرکز دیابت هملهولتز مونیخ تجزیه و تحلیل کردند. نتایج مرتبط با دیابت با استفاده از گروه های دیگر در آلمان تأیید شد. پرفسور هالر گفت: با مقایسه داده های خود با همگروه ها در انگلستان، توانستیم تأیید کنیم که یک عامل منطقه ای- در میان سایر چیزها- بر اکوسیستم میکروبی مؤثر است. بنابراین، نیاز داشتیم که به دنبال یافتن امضاهای ریتمیک مختص هر منطقه باشیم.

پرفسور هالر تأکید کرد که "به غیر از باکتری ها و تغییرات آنها در طول روز، سایر پارامترها از جمله شاخص توده بدنی در پیش بینی بهتر بیماری هایی که فرد احتمالا در آینده به آن مبتلا می شود، نقش مهمی دارند."

ریتم شبانه و باکتریهای روده به عنوان نقطه شروع تحقیقات بیشتر

ثبت زمان روز هنگام گرفتن نمونه ی مدفوع از انسان برای اهداف تحقیقاتی می تواند به شدت بر تشخیص بیماری تأثیر بگذارد. پروفسور هالر تأکید کرد: "مستند سازی این نشانگرهای زمانی برای بهبود تعیین نشانگرهای خطر ضروری است."

 تحقیق اخیر، این فرضیه را اثبات می کند که تغییرات در میکروبیوم بر بیماریهای مرتبط با تغذیه تاثیر دارد. چگونگی تغییر باکتریهای روده (یا تغییر نکردن) در طول روز بر سایر بیماریهای مرتبط با میکروبیوم مانند بیماری کرون یا سرطان روده تأثیر می گذارد و می تواند برای آزمایشات علمی دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج این مطالعه برای تحقیقات آتی در مرکز همکاری تحقیقاتی "امضاء میکروبیوم" (www.sfb1371.tum.de/)  از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا مطالعات کوهورت امکان ارزشمندی برای مقایسه داده های افراد سالم و بیمار، به ویژه در زمینه مطالعات بالینی فراهم می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-gut-bacteria-diabetes.html